Kia optima iii
KIA Optima (3rd generation). Мнение реальных владельцев на DRIVE2.RU
Читайте отзывы владельцев KIA Optima (3rd generation) с фотографиями, рассказы об эксплуатации, тюнинге и ремонте.


Датчики давления в шинах
Красноярск возможна доставка по стране
4 000 ₽
кольца поршневые STD на двигатель G4KE
Самара возможна доставка по стране
3 000 ₽

Диски оригинальные Kia R18
Обнинск возможна доставка по стране
18 000 ₽
поршни на двиг. G4KE 2,4
Самара возможна доставка по стране
8 000 ₽
Показать ещё
Москва, Россия

Москва, Россия

Санкт-Петербург, Россия

Тернополь, Украина

Москва, Россия

Краснодар, Россия

Санкт-Петербург, Россия

Москва, Россия

Москва, Россия

Озерск, Россия

Голышманово, Россия

Москва, Россия

Москва, Россия

Микунь, Россия

Ставрополь, Россия

Кострома, Россия

Москва, Россия

Баку, Азербайджан

Москва, Россия

Москва, Россия
KIA Optima
Optima (от лат. «лучшая») - название с претензией. Как и рекламный слоган «Бросая вызов сильным!», с которым Kia Optima III вышла на российский рынок в феврале 2012 года. Впервые же новая модель была показана в Южной Корее, где заявила о себе эффектно и дерзко. Позже Kia Optima 2011 появилась в Канаде и США, став на рынках этих стран одним из бестселлеров своего сегмента. В нашей стране уже за первый год продажи авто приблизились к отметке 5000 штук и до сих пор продолжают лишь возрастать. Компанией Киа Оптима 2011 позиционируется не просто как достойный продукт, составляющий конкуренцию ведущим игрокам в классе, но и как автомобиль, способный выиграть в этой борьбе. Его задача — перехватить лидерство. Цена не является конкурентным преимуществом — считается, что седан настолько хорош, что способен привлекать другими качествами.
Выглядит Kia Optima 2012 действительно хорошо. Солидно, спортивно и очень сдержанно, что ценится в сегментах D и E, между которыми балансирует модель со своими внушительными размерами. По колесной базе и общей длине кузова седан превосходит Toyota Camry, но при этом не кажется гигантом. Главный дизайнер Kia — Петер Шрайер — не промахнулся и на этот раз, сделав его едва ли не самым красивым представителем модельной линейки корейской компании, автомобилем для стопроцентных эстетов. В отличие от несколько спокойной, «женственной» соплатформенницы Hyundai Sonata, у Киа Оптима 2012 запоминающаяся агрессивная внешность. Чего стоит фирменная решетка радиатора а-ля тигриный нос — непросто понять, то ли авто надменно усмехается, то ли приветливо улыбается.
Привлекают взгляд и длинный капот, и спортивная линия крыши, и стильные изгибы массивных задних стоек. На оригинальность претендуют четкие выштамповки, ультрасовременная оптика с ее смелой огранкой. В этом седане не найти чужих мотивов: в плане стиля Кия Оптима 2013 — серьезный конкурент лучшим автомобилям мира. Подтверждение тому и интерьер — добротный, с заявкой на роскошь.
В салоне Кия Оптима 2012 тон задает центральная консоль, лишенная симметрии и развернутая к водителю. По информативности и технологичности она превосходит таковые на многих немецких конкурентов. Настроение поддерживают хорошо спрофилированные передние сидения, хромированные накладки на педалях и новаторские решения в оформлении приборной панели. Интерьер выигрывает за счет мягких пластиков и завидных материалов обшивки кресел. Вдобавок, салон седана очень просторен — и по ширине, и по высоте, несмотря на ниспадающую линию крыши. Да и багажник у Kia один из самых больших в классе.
За счет премиальных опций этот седан может для кого-то стать пропуском в бизнес-класс, а для кого-то будет комфортным семейным авто, вместительным и современным. Список оснащения таков, что затруднительно придумать, чего может не хватить: регулировки и вентиляция водительского кресла, подогрев всех сидений, парктроник, электромеханический ручник с функцией auto-hold, обогрев руля, система SmartKey и панорамная крыша... Практически S-класс. Есть в машине и навигационная система, Optima умеет (и неплохо!) самостоятельно парковаться. Только стоимость Кия Оптима 2013 в топовой комплектации превышает 1,3 млн рублей, с другой стороны — для некоторых одноклассников это стартовая цена.
В Россию Kia Optima 2013 поставляется с бензиновыми моторами, мощностью 150 и 180 л.с. Для младшего агрегата стандартной КПП является механическая 6-ступенчатая, а 6-диапазонная автоматическая трансмиссия — для более мощного. Последний позволяет седану разгонятся до 100 км/ч за 9,5 секунды — быстрее, чем Honda Accord 2.4. Optima не заставит ощутить недостаток динамики.
По управляемости автомобилю есть куда расти, как и многим корейским моделям. Но Kia Optima III демонстрирует хорошую курсовую устойчивость и плавность хода благодаря подвеске, оснащенной пружинами, снижающими трение, со смещенной осью и боковой нагрузкой. По заявлениям производителя, в седане использованы демпферы, автоматически подстраивающиеся под тип дорожного покрытия. Для бизнес-класса это предпочтительно, так же как и хорошие тормоза. В числе достоинств и экономичность автомобиля — в городе Optima потребляет не больше 11 литров, а на трассе — около 7-8, и это для седана с баком объемом 70 литров. К тому же, на Kia Optima новая АКПП имеет особый режим Active ECO, ухудшающий разгон, но сокращающий расход бензина на 0,7 л.
В техническом плане создатели Kia Optima 2013 приложили максимум усилий для обеспечения модели успешного будущего — это настоящий прорыв для марки. Сегодня седан соревнуется с такими грандами как Ford Mondeo, Nissan Teana, Volvo S80, VW Passat, Opel Insignia... Он опережает некоторых за счет дизайна, новизны и стоит каждого рубля, который за него просят. Конечно, у Киа Оптима 2014 есть недочеты вроде недостаточно выверенного усилия на органах управления или звука мотора, ведь премиум-сегмент — это качество в мелочах. Но у конструкторов компании есть время, чтобы это исправить, а у покупателей — привыкнуть, что Kia выходит на один уровень с европейскими и японскими автомобилями.
2019 Kia Optima Reviews | Kia Optima Price, Photos, and Specs
While mid-size sedans are more commonly overlooked in favor of crossovers these days, the family-car segment is nonetheless filled with attractive and affordable options such as the Optima. Its handsome exterior is supplemented by several powertrains including a workaday base engine, two turbocharged versions, and two hybrid options. Every model is available with the latest in driver-assistance and infotainment features. In fact, the Kia suffers few negatives—other than having excellent competitors that have virtually perfected the family-sedan formula. Still, the Optima is an attractive, capable car that will satisfy most everybody looking for a mainstream sedan.
Highs: Attractive inside and out, spacious trunk, lots of choice in powertrains. Lows: Ride, handling, and performance are merely average; hybrids don't match rivals for efficiency. Verdict: There's an Optima for every palate, and each flavor has merit. But in this highly competitive class, it's still not the best.
What's New for 2019?
Kia's family sedan receives a refresh for 2019 that includes revised exterior styling, new lighting elements, and fresh wheel designs. A number of driver-assistance features are newly standard on nonhybrid models, including automated emergency braking, forward-collision warning, a driver-attention monitor, lane-keeping assist, and lane-departure warning.
Kia Optima Pricing and Which One to Buy
- LX: $23,915
- S: $25,915
- EX: $27,815
- Hybrid EX: $29,015
- SX: $32,915
- Plug-in hybrid: $36,315
Our pick of the range is the mid-level EX, which comes standard with extras such as the zesty turbocharged 1.6-liter four-cylinder engine, 17-inch wheels, leather seats with heat for the front-seat occupants, and adaptive cruise control.
Engine, Transmission, and Performance
Likes: Multiple powertrain options, hybrids drive like normal cars, composed ride quality. Dislikes: Rival hybrids are more efficient, not as compelling to drive as top competitors either.
The base powertrain is a non-turbocharged 2.4-liter four-cylinder and six-speed automatic transmission; it's quick but sometimes slow to react to inputs and sounds a little rough when coaxed into its upper ranges. We much prefer the smoother, sharper, and quicker combination of the turbocharged 1.6-liter four and the seven-speed dual-clutch automatic transmission that represents the second rung in the Optima's powertrain ladder. The range-topping turbo 2.0-liter four-cylinder is refined and pleasing but less powerful and significantly slower from zero to 60 mph than its direct competitors. Drivers who are concerned about fossil-fuel consumption will be glad to learn of the Optima's two hybrid powertrains—one a conventional hybrid, the other a plug-in with an EPA-quoted 29 miles of EV range. Kia does an excellent job of making both hybrids drive like normal cars, so the unobservant passenger might never notice a difference between an Optima with an electric motor and one without.
The Optima's ride is comfortable and controlled, even driving over challenging pavement. While we expect few drivers of mid-size sedans to take their cars anywhere near their handling limits, it's worth noting that the Optima loses its composure a few ticks before the valedictorians in this class, including the Honda Accord and the Toyota Camry.
Fuel Economy and Real-World MPG
Of the Optima's five separate powertrains, all are passably efficient and a few are real standouts. But the hybrid powertrain we tested on our highway fuel-economy test route failed to impress in real-world conditions. In our highway testing, the plug-in Optima delivered 41 mpg, underperforming its EPA highway estimate by 2 mpg. An Optima with the top-level turbocharged 2.0-liter engine earned 35 mpg, an impressive result that beat its EPA estimate by 4 mpg and tied a similarly equipped Honda Accord.
Interior, Infotainment, and Cargo
Likes: Top trims are well appointed, standard 7.0-inch touchscreen with Apple CarPlay and Android Auto, nonhybrid models have top carry-on luggage capacity. Dislikes: Base trims are basic, no mobile hotspot, hybrids' battery packs put a big dent in cargo space.
The Optima's interior can be very nice, but it can also be very spartan, and prices ramp up steeply for the better-outfitted trim levels. The top-spec Optima SX comes with a Harman/Kardon 10-speaker audio system, a 12-way power-adjustable driver's seat with memory, leather seats, and dual-zone automatic climate control. But that model costs more than $32,000. The base LX has an unbranded six-speaker sound system, an eight-way manually adjustable driver's seat with no memory settings, cloth seating surfaces, and manual climate controls. There's a wide gulf between the top and bottom offerings, but many drivers will probably find an affordable happy medium after a careful perusal of the order sheet.
Kia's infotainment system is simple and easy to use, and there are plenty of power ports to go around. A 7.0-inch touchscreen is standard, but buyers can upgrade to an 8.0-inch unit if desired. Apple CarPlay and Android Auto are both standard and the infotainment software provides an intuitive, if not exactly impressive, interface.
The Optima's worthiness as a cargo hauler depends entirely on which model you choose. While the regular model is as good a pack animal as any sedan in this class, the hybrid variants sacrifice cargo space to their bulky battery packs—and in the case of the plug-in model, most of it. We fit seven of our carry-on suitcases in the trunk of the nonhybrid but only four in the plug-in hybrid.
Safety and Driver-Assistance Features
The Optima's model range is exceptionally diverse, but only the gas-powered models get those driver-assistance features as standard. With competitors from Toyota and Honda offering more key tech even on their hybrid models, however, we can't give Kia a pass on this front. Happily, the Optima's excellent crash-test scores are standard on every model. Key safety features include:
- Available automated emergency braking
- Available lane-keeping assist
- Available adaptive cruise control
Warranty and Maintenance Coverage
The Hyundai-Kia family's powertrain warranty is a legend in car showrooms across the nation, but some of the competition is starting to put up a fight. Toyota and Chevrolet each offer complimentary scheduled maintenance as part of their warranty packages, for instance.
- Limited warranty covers 5 years or 60,000 miles
- Powertrain warranty covers 10 years or 100,000 miles
- No complimentary scheduled maintenance
Major redesigns occur every five years or so; not much changes in between. Dividing them into generations provides more meaningful distinctions in the shopping process.
March 28, 2018 AT 4:00 AM By GREG FINK View 25 Photos

Blink and you might miss it. That’s how subtle the changes to the 2019 Kia Optima are. Those with discerning eyes will note the model wears a fresh front fascia with new LED running lights. Of greater importance to family-sedan buyers, though, is Kia’s decision to equip every 2019 Optima with advanced safety features such as automated emergency braking, lane-keeping assist, and lane-departure warning.
Additionally, the updated Optima employs Kia’s latest UVO infotainment software, and there’s some minor reshuffling of equipment among trim levels. Base LX models are now strictly powered by the brand’s naturally aspirated 2.4-liter inline-four, which continues to mate to a six-speed automatic transmission. The LX’s previously optional 178-hp turbocharged 1.6-liter inline-four is now exclusive to—and standard on—the EX trim. Equipped with a seven-speed dual-clutch automatic, the Optima EX also comes with newly standard features such as adaptive cruise control and LED fog lights, while a heated steering wheel joins the options menu.
In between the LX and EX trims sits the S. Sharing its powertrain with the LX, the Optima S now comes standard with a proximity key and push-button start. The S trim also brings exterior highlights such as LED taillights, black-trimmed side-sill extensions, a black grille, and 18-inch wheels.
Finally, the top-of-the-line Optima SX includes a trim-specific steering wheel, a panoramic sunroof, and available two-tone leather seating surfaces in red and black. Adding the SX Limited package also allows consumers to opt for bronze-and-black leather upholstery. As before, the SX remains the only way to get an Optima with a turbocharged 2.0-liter inline-four.
Although it may be difficult to identify from a passing glance, the refreshed Optima’s embrace of active-safety features, its updated infotainment system, and added convenience features serve to maintain the model’s competitiveness in the cutthroat mid-size-sedan segment.
The 2019 Kia Optima will go on sale before year’s end. While pricing has yet to be announced, we expect the refreshed model to cost only slightly more than today’s car, which starts at $23,495.